Tuesday 5 May 2009

Kawan-kawan lama...


Aku kiri sekali, barisan tengah...sekolah menengah.

Malam ni malam memperingati kawan-kawan lama...

Start dengan sekolah rendah...Sekolah Kebangsaan Bukit Damar, Lanchang, Pahang. Merasalah aku menetap di FELDA memandangkan emak ayah aku cikgu. Ramai kawan dekat sekolah ni tetapi yang aku contact sampai sekarang hanya seorang je. Itu pun jarang sangat. Lama tak jumpa dia. Sekali jumpa, alamak dah besar panjang...hehe. Teringat zaman budak-budak main sorok-sorok dalam hutan belakang sekolah agama dulu...huhu

Sekolah Kebangsaan Muhammad Saman, Manjung, Perak. Masuk sekolah ni time darjah 5. Kawan-kawan ramai jugak. Banyak kenangan manis. Tapi ade yang sudah meninggal. Terjun lombong masa tengah khayal. Kawan yang paling berjaya pun sekarang buat medik di Indonesia. Kawan-kawan lain kebanyakan kerja kampung. Kutip buah kelapa dan ada juga yang kerja kilang.

Alam menengah aku di Sekolah Izuddin Shah, Ipoh. 5 tahun belajar di Ipoh. Terlampau banyak kenanagan manis di alam sekolah menengah. 5 tahun wajib sembahyang jamaah tiap-tiap waktu di musolla. Tiap-tiap hari dengar tazkirah, kuliah, baca yasin dan sebagainya. Alangkah manisnya hidup. Tapi waktu itu rasa terbeban dek semua benda itu. Sekarang baru rase menyesal. Memandangkan sekolah agama, jadi adalah asas-asasnya dalam diri ini walaupun sekarang perangai sudah tak keruan.haha

Kolej Matrikulasi Perak, Gopeng. Tak lama aku di sini. Cuma satu sem sahaja. Lepas itu terpaksa angkat kaki. Bagi aku hidup yang paling menyesakkan adalah di matrikulasi. Hari-hari wajib study. Kalau tidak akan ketinggalan dan tak boleh study last minute sebab tak sempat nak khatam semua. Tapi aku still buat bodoh. Hari-hari tidur. Macamlah pandai. Tutor pun semestinya copy kawan. Dekat sini juga mula kenal wanita. Kenal si dia. Ramah orangya. Manis semestinya. Tapi gedik sangat! Nak buat macam mana kalau hati sudah suka. Mula-mula benci, lama-lama lain jadinya. Tapi itu hanya sementara.

Aku lari ke UiTM Merbok. Ambil asasi undang-undang. Aku selalu kawan dengan budak-budak baik, budak-budak skema tapi di sini aku dapat 5 orangt roomate yang gila-gila sifatnya. Tidaklah jahat tetapi cukup berbeza dengan kawan-kawan lamaku. 1 daripada roomateku part 1 sudah kena dismiss. Kenapa? Kerana hidup dia terbalik. Siang tidur, malam berjaga. Seronok kawan dengan mereka. Mengingatkan aku yang dunia ini bukan sahaja dipunyai oleh golongan baik-baik. Walaupun mereka gila-gila tapi ada satu sifat yang aku sangat kagumi, mereka tidak loket, tidak berkira. Terutamanya wang dan makanan. Kata mereka wang boleh dicari tapi kawan payah ditukar ganti. Aku kenal wayang di sini. Sampai sekarang aku ketagih nak tengok wayang. Buat masa ini, rasanya kenangan di sinilah yang paling enak. Aku kenal erti sebenar persahabatan di sini. Diberi oleh kawan-kawan yang gila-gila tapi aku cukup terharu. Terima kasih kawan-kawan lama!

3 ◄ cOmment(s):

soleil m said...

entry ni ada part 2 ke? ada some parts missing tuh =.='

Amirul Syafiq Mahadi said...

xde part 2...
smua pasal kawan lame..
yang ade skarang bukan kawam2 lame...haha

miss kecik said...

o..cam2 wat r cite psl kwn2 baru lak..
huhu

Related Posts with Thumbnails
 
Blogger design by suckmylolly.com - background image by Wagner Campelo