Saturday 23 May 2009

Khutbah jumaat


Biaselah hari jumaat, pe lagi nak buat bagi kaum lelaki. P semayang jumaat r... Selalu tajuk khutbah macam sial. Makan buah-buahan tempatanlah, cintai sungai kitalah, semua bosan. Tambah lagi kalau imam yang bagi khutbah pakcik tua yang rabun ataupun tak da gigi dah...Lagi bertambah tensen r dengar khutbah. Pendek kata penyampaian khutbah di sesetengah masjid tak menarik minat golongan muda untuk mendengar.

Tapi lain pula hari ni. Tajuk pun riak dalam ibadah. Amat menarik minat aku. Riak ni dikatakan sebagai syirik kecil taw... Ramai orang buat ibadah sebab riak, bukan ikhlas kerana Allah. Antara ciri-ciri ibadah yang tak ikhlas ialah ketika berseorangan dia tak buat ibadah tu tapi ketika ramai orang dia buat. Lagi satu kalau orang puji ibadah dia baru dia tambah ibadah dia tu. Tapi kalau orang keji ibadah dia terus dia tinggalkan. Itulah antara ciri-ciri ibadah yang tak ikhlas.

Rugi je orang yang tak ikhlas dalm beribadah. Bila aku lihat diri aku, rasa malu sangat kat tuhan. Munafik, riak, #%$@ semua ada. Apa yang tinggal kat diri aku? Apa lagi yang aku boleh pertaruhkan kat Tuhan? Kosong. Kalau buatnya mati sekarang memang sah ke sana la perginya.

Kesedaran ada, tapi nak lakukan tu amat susah sekali. Nikmat Tuhan beri tak terkiralah banyaknya. Selalunya nikmat tu ke jalan salah jugak yang digunakan. Ada duit habis ke wayang, dating. Memang sial. Merayap sana sini. Buat benda lagho.Alangkah best kalau boleh kembali ke zaman sekolah menengah dulu. Tak da wanita. Semua lelaki. Kawan pun semua bagus-bagus belaka. Syoknya. Dari sehari ke sehari nak bertaubat tapi aku lemah. Tak mampu. Tak kan dah tua baru nak mintak ampun banyak-banyak. Macamlah dah gerenti hidup sampai 70 tahun.....

Aku menunggu saat itu......saat aku bebas dari belenggu ini

1 ◄ cOmment(s):

anis shafikah said...

same ship :(
(29:2)

Related Posts with Thumbnails
 
Blogger design by suckmylolly.com - background image by Wagner Campelo