Friday 16 May 2008

:::::::TUGASAN HARI INI:::::::::

MISI: Menghantar kereta untuk diservis

MASA: 8 pagi
TEMPAT: UMW Toyota, Manjung

PERINCIAN MISI:
Aku telah diamanahkan oleh abahku untuk menghantar kereta bagi tujuan servis pada pagi ini.Alasannnya ialah minggu depan cuti sekolah sudah bermula. Jadi banyak perjalanan jarak jauh akan berlaku. Misalnya pulang ke kampung halaman di Johor dan Selangor. Ini pengalaman aku untuk merasai nikmat kedewasaan apabila disuruh untuk berurusan dengan pekerja-pekerja bidang permotoran(hahaha...gelak orang-orang dewasa). Nampak mudah tapi........

Perbualan di kaunter antara aku dengan petugas Toyota berbangsa India yang aku tidak tahu namanya:

petugas: Nak servis kereta ke?
aku: Haah (jawab aku dengan muka mamai...haha)
petugas: Sudah buat appointment?
aku: Semalam ayah saya sudah buat
petugas: Pukul berapa?
aku: Pukul 8
petugas: Ayoyo adik, sekarang sudah pukul 9...adik lambatlah...
aku: Yeke?Sorilah kak, saya bangun lewat tadi. Bukan saya sengaja (alasan aje...hehe)
petugas: Ok..tak apela..so, sekarang ni adik nak servis major or minor?
aku: ape kejadahnya tu? (dalam hati aku dah gelabah dah sebab apa benda major minor ni. Padan muka aku...bawak kereta tahu tapi pasal servis kantoi...haha). Buatlah  ape yang patut, janji tak rosak kereta tu(dengan selamba aku cakap...haha).
petugas: Ok kalau macam itu kita buat servis major lah...
aku: So?
petugas: Kita tukar minyak hitam, filter, minyak brek, kita refill air wiper, kita betul alignment, balancing kereta dan kita cuci kereta la....
aku: Owh, ok. Pukul berapa boleh siap?
petugas: Sebab adik hantar lambat pukul 5 siaplah...(jawab kakak tu dengan pandangan dan nada sinis!...padanla muke kau syafiq).
aku: Ok tak pe lah. Berapa semua?
petugas: RM600.00 saje...
aku: Mak oi!!!!!

Aku yang tidak sanggup untuk tunggu lama-lama dekat kedai tu terus balik rumah. Nanti kena perli lagi dengan kakak tu pulak kalau tunggu...haha.... Sape suroh hantar lambat syafiq oi.... Inilah tabiat kau dari dulu lagi. TIDAK MENEPATI MASA. Dekat UiTM kelas Mr. Wong datang lambat jugak sampai naik anginlah orang tua tu. Kesian dekat Cina tu mengajar anak-anak Melayu yang selalu buat janji Melayu. Mujur tak kena heart attack die..hahaha

Berbalik kepada kisah tadi, terkejut berok mak yeh aku bila dia cakap RM600.00. Macam-macam boleh buat dengan duit tu. Setakat nak makan angin memang gerenti  lepaslah. Ataupun nak jalan-jalan cari makan memang kenyang perut tidak terkata lah.Aku ingat servis kereta paling mahal pun RM100 ke...Itulah, pandai bawak je kan.. Yang lain-lain pasal kereta semua tak tahu. Dan aku rase bukan aku seorang je macam ni dekat dunia ni. Ramai lagi yang seangkatan..haha. (semua gambar sekadar gambar hiasan)

2 ◄ cOmment(s):

zahidhasnan said...

huh..aku tau.. sape kate aku x tau... amik major..parahla.. huhu.. mcm matematik jgak nie...haha..
minor=sebahagian
major=penuh

Amirul Syafiq Mahadi said...

aku baru taw la...
huhu

Related Posts with Thumbnails
 
Blogger design by suckmylolly.com - background image by Wagner Campelo